Mitä työnhakijat oikeasti toivovat rekrytointiprosessilta?

Rekrytointiprosessi voi olla työnhakijalle joko innostava matka kohti uutta uramahdollisuutta – tai turhauttava kokemus, joka jättää varjon koko työnantajabrändiin. Yhä useammat yritykset panostavat näkyvyyteen ja houkuttelevuuteen, mutta lopulta ratkaisevaa on se, miltä prosessi tuntuu hakijasta. Kokosimme HR-kollegoille käytännön vinkkejä sujuvaan hakijakokemukseen.


Mitä työnhakijat siis todella toivovat?

Selkeyttä ja rehellisyyttä työpaikkailmoitukseen

Työnhakijat kaipaavat konkreettista tietoa – ei ympäripyöreitä kuvauksia. Jos ilmoituksessa kerrotaan selkeästi työnkuvasta, odotuksista ja mahdollisuuksista, hakija pystyy arvioimaan sopivuutensa heti alussa. Palkkahaitari ja arjen käytännöt ovat monelle ratkaisevia tekijöitä.


Avoin ja nopea viestintä

Hiljaisuus on hakijalle pahinta. Hakija toivoo tietoa prosessin etenemisestä – jo hakemuksen vastaanottovahvistus antaa tunteen, että häntä arvostetaan. Kerro jo hakuvaiheessa, milloin haastattelut järjestetään ja milloin päätöksiä voi odottaa. Selkeys vähentää epävarmuutta ja lisää luottamusta.


Inhimillinen haastattelukokemus

Haastattelun tulisi olla enemmän keskustelu kuin tentti. Hakija toivoo, että hänen osaamistaan ja motivaatiotaan kartoitetaan aidosti, eikä vain toisteta CV:ssä jo olevia faktoja. Valmistautuneet haastattelijat tekevät suuren eron. Keskustelkaa myös tiimin arjesta ja kulttuurista – se kiinnostaa hakijaa yhtä paljon kuin itse tehtävä.


Palautetta – myös silloin kun hakija ei tule valituksi

Hakijat panostavat prosessiin aikaa ja energiaa. Jos valinta ei kohdistu heihin, palautteen saaminen osoittaa arvostusta ja jättää positiivisen muistijäljen. Henkilökohtainen, lyhyt viesti on huomattavasti parempi kuin massapostitus – tai hiljaisuus.


Yhtenäinen ja arvostava kokemus alusta loppuun

Rekrytointiprosessi on kokonaisuus: työpaikkailmoitus, yhteydenpito, haastattelu, päätös ja lopulta perehdytys. Jokainen vaihe vaikuttaa siihen, millaisen kuvan hakija saa yrityksestä.

Ajattele rekrytointia asiakaskokemuksena. Hakija on “asiakas”, joka tekee päätöksen siitä, haluaako hän sitoutua yritykseesi.


Hyvä rekrytointiprosessi ei vaadi ihmeitä – vain selkeyttä, avoimuutta ja inhimillisyyttä. Työnhakijat arvostavat ennen kaikkea sitä, että heitä kohdellaan kunnioittavasti ja että prosessi etenee läpinäkyvästi.

Kun rekrytointi hoidetaan hyvin, se on win-win -tilanne: hakija saa positiivisen kokemuksen ja yritys motivoituneen työntekijän, joka aloittaa uudessa tehtävässään innostuneena.

Edellinen
Edellinen

Perehdytyksen tärkeys – ja miksi kaikki ei aina mene nappiin

Seuraava
Seuraava

Viisi vinkkiä, mitä työhaastattelussa ei kannata sanoa